Je hebt een heleboel nieuwe leads binnengehaald, maar je weet niet hoe je die leads moet opvolgen. Je hebt telefoonnummers en e-mailadressen verzameld van potentiële klanten, je kunt nu beginnen met leadopvolging. Maar hoe doe je dat dan? Wat zijn de juiste stappen, wat moet je vooral niet doen en wat wél? In dit artikel leggen we je kort uit wat Lead Nurturing is, hoe je dit inzet voor leadopvolging en hoe je uiteindelijk van een lead een klant kunt maken.

Wat is Lead Nurturing?

Om kwalitatieve leads binnen te halen wil je zeker zijn dat ze geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Door middel van lead nurturing voed je als het ware jouw leads met waardevolle informatie. Dit kan van alles zijn: nieuwsbrieven, blogs, nieuwsartikelen enzovoorts. Hierdoor zullen ze zich verbonden voelen met jou, je bedrijf en het product of de dienst die je aanbiedt. Het is niet vanzelfsprekend dat elke lead ook daadwerkelijk klant wordt, hier zul je wel enige moeite voor moeten doen. Met het voeden van informatie aan je leads laat je zien dat je autoriteit hebt, je hebt verstand van je zaken en je weet waar je het over hebt. Leads zullen je in de opvolgfase meer gaan waarderen en respecteren als ze daadwerkelijk interesse hebben in jouw product of dienst.

Kom niet opdringerig over

Je wilt graag dat een lead in de leadopvolging fase voor jou kiest. Maar wees niet te opdringerig, dit kan averechts werken. Wanneer je laat blijken dat je een lead té graag als klant wil hebben, zou het kunnen dat hij of zij afhaakt. Wees dus altijd voorzichtig in de leadopvolging fase. Uiteraard mag je laten blijken dat je blij bent als hij of zij klant bij jou wordt, maar breng het met mate. Met lead nurturing wek je vertrouwen bij je potentiële klant. Door mondjesmaat informatie aan te bieden of in beeld te zijn, word je vanzelf top-of-mind bij je potentiële klant waardoor die uiteindelijk voor jou gaat kiezen.