Blogs
Saskia Dors
Blogs
02/14/2023
1 min
0

Hoe volg ik leads op?

02/14/2023
1 min
0

Er zijn verschillende manieren om leads op te volgen, bijvoorbeeld door te bellen, te mailen of door heel plat al een berichtje te sturen via WhatsApp. Een lead is een potentiële klant die interesse heeft getoond in jouw product of dienst. Met lead spreken we vaak ook van een saleslead. Leads kunnen op verschillende manieren interesse tonen in jouw bedrijf. Bijvoorbeeld een aanmelding op de nieuwsbrief kan al de eerste stap zijn of een like op jouw LinkedIn-pagina. Laat deze acties niet onopgemerkt aan je voorbijgaan, want ze zijn erg belangrijk voor de leadopvolging! 

3 fases van Leadopvolging 

Leadopvolging bestaat uit 3 fases: de leadfase, prospectfase en de uiteindelijke klantfase. In de prospectfase kunnen er ook opportunities onderscheiden worden. Opportunities zijn in principe al prospects, maar zij worden warme prospects wanneer ze vragen om bijvoorbeeld een offerte en deze ook daadwerkelijk wordt verstuurd. Zorg ervoor dat je in jouw eigen CRM-systeem een duidelijk onderscheid maakt tussen leads en prospects. Dit kun je doen door het eerste gesprek aan te gaan, telefonisch. Vraag naar de beweegredenen waarom ze op jouw website terecht zijn gekomen of waarom ze jouw whitepaper hebben gedownload. Realiseer je ook dat niet elke lead een prospect zal gaan worden. Je lijst met prospect zal dus duidelijk kleiner zijn dan een lijst met leads. Is er een duidelijk overzicht van alle leads? Ga dan door naar de volgende stap: contactmomenten leggen. 

Blijf in de lead 

In deze fase zijn de contactmomenten met jouw potentiële klant van groot belang. Het verschilt namelijk per bedrijf en per behoefte hoe lang het doorloopproces is om van een prospect een klant te maken. Alleen door regelmatig contact te houden, weet je wat er speelt en kun je daarop inspelen. Houd hierbij zelf het initiatief en investeer je tijd in prospects die het waard zijn. Benieuwd naar wat wij van De Leadopvolgers kunnen betekenen voor Leadopvolging binnen jouw bedrijf? Ben je op zoek naar een verlengstuk van jouw salesteam? Schroom dan niet om contact met ons te zoeken. 

Reacties
Categorieën