Acquisitie tips voor B2B
Blogs
Saskia Dors
Blogs
04/26/2024
1 min
0

𝐄𝐞𝐫𝐬𝐭 𝐚𝐟𝐥𝐞𝐫𝐞𝐧, 𝐝𝐚𝐧 𝐥𝐞𝐫𝐞𝐧!

04/26/2024
1 min
0

𝐄𝐞𝐫𝐬𝐭 𝐚𝐟𝐥𝐞𝐫𝐞𝐧, 𝐝𝐚𝐧 𝐥𝐞𝐫𝐞𝐧!
 
 
 
Vraag jij je weleens af hoe je nog beter kunt worden in acquisitie en leadopvolging? En heb je het gevoel dat jouw succes stagneert omdat het zo lastig is om salesafspraken in je agenda te krijgen? Dan heb ik een aantal tips voor je. Ik zie namelijk dat veel mensen nog altijd te snel willen verkopen. Dat ze aan de telefoon alleen maar gefocust zijn op korte termijn omzet in plaats van het bouwen aan relaties. Als je op deze manier doorgaat, zullen jouw sales skills nooit verbeteren.
 
𝐕𝐨𝐨𝐫𝐛𝐞𝐞𝐥𝐝𝐞𝐧
De Leadopvolgers weten als geen ander dat het belangrijk is om te bouwen aan een goede klantrelatie. Onze focus ligt altijd op de lange termijn. Wil je beter worden in acquisitie en leadopvolging? Dan moet je vaak eerst dingen afleren voordat je stappen vooruit kunt maken. Enkele voorbeelden uit de praktijk die we zien tijdens een beltraining: 
 
✅ 𝐓𝐞 𝐯𝐞𝐞𝐥 𝐩𝐫𝐚𝐭𝐞𝐧
Vaak denken salesmedewerkers dat ze veel tekst moeten hebben voor een telefoongesprek, maar daardoor creëer je geen ruimte voor de (potentiële) klant om te vertellen, waardoor je ook geen kansen signaleert waar je op in kunt gaan.
✅ 𝐆𝐞𝐞𝐧 𝐬𝐭𝐢𝐥𝐭𝐞 𝐧𝐚 𝐞𝐞𝐧 𝐯𝐫𝐚𝐚𝐠
Als je leert om stil te zijn na de vraag die je stelt, zorg je ervoor dat degene aan de andere kant van de lijn gaat praten.
✅ 𝐍𝐢𝐞𝐭 𝐠𝐨𝐞𝐝 𝐥𝐮𝐢𝐬𝐭𝐞𝐫𝐞𝐧
Door aandachtig te luisteren, vind je de juiste haakjes om een prettig gesprek op te bouwen en een klik te maken met jouw (potentiële) klant.
✅ 𝐆𝐞𝐞𝐧 𝐨𝐩𝐫𝐞𝐜𝐡𝐭𝐞 𝐢𝐧𝐭𝐞𝐫𝐞𝐬𝐬𝐞 𝐭𝐨𝐧𝐞𝐧
Wanneer je geen oprechte interesse toont en vragen stelt die er niet toe doen, dan verloopt het salesgesprek moeizaam. Zoek naar een ‘haakje’ en vraag daarop door.
✅ 𝐍𝐢𝐞𝐭 𝐚𝐮𝐭𝐡𝐞𝐧𝐭𝐢𝐞𝐤 𝐳𝐢𝐣𝐧
Ieder telefoongesprek is anders. Als jij jezelf kunt blijven en een klik maakt met jouw (potentiële) klant, dan voelt hij jouw betrokkenheid en dat schept een vertrouwensband.
✅ 𝐆𝐞𝐞𝐧 𝐰𝐚𝐚𝐫𝐝𝐞 𝐳𝐢𝐞𝐧 𝐞𝐧 𝐦𝐚𝐤𝐞𝐧 𝐢𝐧 𝐭𝐞𝐥𝐞𝐟𝐨𝐨𝐧𝐠𝐞𝐬𝐩𝐫𝐞𝐤
Krijg je telkens nul op je rekwest, hang dan niet op maar blijf doorzoeken naar wat je voor iemand kunt betekenen of leer contact te leggen met degene binnen de organisatie waarbij je wel interesse kunt wekken. 
✅ 𝐈𝐧𝐡𝐨𝐮𝐝 𝐧𝐢𝐞𝐭 𝐚𝐟𝐠𝐞𝐬𝐭𝐞𝐦𝐝 𝐨𝐩 𝐟𝐚𝐬𝐞 𝐢𝐧 𝐚𝐜𝐪𝐮𝐢𝐬𝐢𝐭𝐢𝐞 𝐞𝐧 𝐥𝐞𝐚𝐝𝐨𝐩𝐯𝐨𝐥𝐠𝐢𝐧𝐠
Soms is een klant nog in de oriënterende fase. Begin dan niet meteen over verkopen, maar probeer eerst te achterhalen wat zijn hulpvraag is. 
 
Hopelijk opent dit jouw ogen. Hulp nodig? Laat het me weten!

Reacties
Categorieën