Blogs
Saskia Dors
Blogs
12/08/2022
1 min
0

Wat is een lead?

12/08/2022
1 min
0

Een lead is iemand, een persoon of een bedrijf, die interesse heeft getoond in jouw product of dienst. Interesse tonen kan op verschillende manieren, een inschrijving voor je nieuwsbrief, een terugbelverzoek of een ingevuld contactformulier. Een belangrijke voorwaarde om iemand een lead te noemen is dat je in het bezit bent van contactgegevens. Binnen de term ‘lead’ maken we ook nog onderscheid in verschillende soorten leads. Zo hebben we warme en koude leads, maar ook sales en marketing leads. In dit artikel leggen we je graag de verschillen uit.

Verschillende soorten leads

zoals hierboven benoemd kennen we verschillende soorten leads. Koude leads zijn mensen die jij nog nooit eerder hebt gesproken. Jij en jouw bedrijf zijn nog volledig onbekend bij de desbetreffende persoon. Een warme lead kent jouw product of dienst al wel. Dan kunnen we nog onderscheid maken in Sales Qualified Leads (SQL) en Marketing Qualified Leads (MQL). Een sales qualified lead is ervan overtuigd dat jij een oplossing hebt voor zijn of haar probleem en staat op het punt zijn beslissing te maken. Een marketing qualified lead heeft interesse getoond in jouw product of dienst door bijvoorbeeld een whitepaper of e-book te downloaden. Een marketing lead zal door verschillende opvolgacties (door zowel marketing als sales) een sales lead worden. Opvolg acties zijn bijvoorbeeld een belafspraak met een accountmanager of een e-mail sturen met meer informatie. 

Leads omzetten in klanten

Om leads om te zetten naar klanten zul je het proces van leadopvolging moeten inzetten. Let wel, dit gaat niet van de een op andere dag. Dit is een tijdrovend maar zeer waardevol proces. Door telefoongesprekken te voeren met je potentiële klant kom je te weten waar de behoefte ligt en welke oplossingen je daarvoor kunt aandragen. Heeft jouw lead interesse getoond en wil hij vervolgstappen nemen of is er bijvoorbeeld een offerte opgevraagd? Dan is jouw lead een prospect geworden. Dit noemen we ook wel wederzijdse communicatie, de communicatie komt nu dus van twee kanten. Het onderhandelen kan nu beginnen, de deal is bijna binnen en jouw prospect wordt binnenkort misschien wel klant. 

Kost dit proces te veel tijd of heb je niet de juiste mensen in dienst om leads op te volgen? Neem dan contact met ons op en dan zullen we samen kijken naar de mogelijkheden! 

Reacties
Categorieën