In de wereld van acquisitie en leadopvolging wordt nog vaak gemaild. Terwijl we eigenlijk wel weten dat bellen sneller is. Bellen is niet alleen sneller, je krijgt ook nog eens veel meer waardevolle informatie. Je kunt beter inspelen op een vraag en je kan makkelijker een band creëren met degene aan de andere kant van de lijn. Bellen kent dus vele voordelen ten opzichte van mailen.
Succesvolle leadopvolging
Goed kunnen luisteren en de manier waarop je praat zijn van groot belang voor succesvolle leadopvolging. Wanneer je rechtop gaat zitten, de adrenaline voelt stromen, goed voorbereid bent en interesse toont, voelt je gesprekspartner dat je oprecht met hem mee wilt denken. Aan de telefoon krijgt hij direct een goed beeld bij wie jij bent en wat jij kunt betekenen. Met een e-mail of whatsapp-bericht kan jouw boodschap verkeerd geïnterpreteerd worden en daarmee laat je kansen liggen. Daarbij kunnen mails en WhatsApp berichten een tijdje links komen te liggen. Men ziet ze wel voorbijkomen, maar reageren niet direct.
Plan een belblok in
Hoeveel telefoongesprekken heb jij deze week al gevoerd met (potentiële) klanten? Plan jij wekelijks meerdere belblokken om leads op te volgen en new business te genereren? Of kom jij door je volle agenda niet toe aan het bellen van leads en reageer je vaak via e-mail? Leadopvolging kost veel tijd. Nu e-mail en whatsapp zo geïntegreerd zijn in onze klantcommunicatie is het verleidelijk om het klantcontact per telefoon op de laatste plaats te zetten. Heel begrijpelijk. Toch is het advies om de telefoon te pakken als je (meer) omzet wilt genereren. Een beller is altijd sneller dan een mailer. In de tijd dat jij je mailtje hebt getypt en verzonden, had je allang diezelfde persoon aan de telefoon kunnen hebben.